Wrzesień
25
04:46
Imieniny:
Aureli, Kamila, Kleofasa
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in comments
Search in excerpt
Search in posts
Search in pages
Search in groups
Search in users
Search in forums
Filter by Categories
Aktualności
Nawożenie
Ochrona
Okopowe
Oleiste
Prawo
Relacje
Rynek
Technika
Zboża

Partner portalu

Przyszłość w precyzyjnym rolnictwie

Tekst i fot. Krzysztof Grzeszczyk

Pod koniec lutego w Kamieniu Śląskim odbyła się konferencja pt. „Rolnictwo precyzyjne w Polsce dziś i jutro”. Zorganizowały ją firmy Agrocom Polska i Claas Polska.

Crop Sensor Isaria zamontowany na ciągniku Claas Axion 830 jest urządzeniem, które może współpracować przy nawożeniu z użyciem rozsiewacza lub opryskiwacza. Dzięki niemu można dobrze wykorzystać naturalny potencjał plonowania gleb, na których są uprawiane rośliny

Crop Sensor Isaria zamontowany na ciągniku Claas Axion 830 jest urządzeniem, które może współpracować przy nawożeniu z użyciem rozsiewacza lub opryskiwacza.
Dzięki niemu można dobrze wykorzystać naturalny potencjał plonowania gleb, na których są uprawiane rośliny

W  czasie dwudniowej sesji przybyli goście mieli okazję zapoznać się z wieloma prezentacjami dotyczącymi nie tylko rolnictwa precyzyjnego. Zostały także poruszone tematy okołorolnicze, dotyczące m.in. przyszłości rolnictwa i ogromnych wyzwań, które przed nim stoją w zakresie zwiększenia produkcji żywności, a tego bez nowoczesnych technologii i maszyn nie da się osiągnąć. Nie zabrakło ciekawych wykładów o teledetekcji satelitarnej w rolnictwie, stosowaniu nawozów, biostymulatorów, pobierania prób glebowych i maszynach, które pozwalają na spore oszczędności nie tylko czasu na wykonanie danego zabiegu, ale także paliwa. Miała także miejsce prezentacja, odnosząca się do faktów i mitów, dotyczących technologii bezorkowej.
Uzupełnieniem konferencji był pokaz lotu bezzałogowego samolotu (UAV) Albatros, który w przyszłości może okazać się niezastąpionym narzędziem nie tylko przy szacowaniu przez firmy ubezpieczeniowe strat poniesionych na skutek działania różnych żywiołów oraz zwierząt czyniących duże szkody na plantacjach uprawnych, ale także przy obserwacji stanu odżywienia roślin według indeksów wegetacyjnych. Samolot jest wyposażony w cyfrowy aparat światła widzialnego o bardzo wysokiej rozdzielczości i specjalny multispektralny aparat rolniczy, który z częstotliwością 0,5 Hz rejestruje stan upraw w świetle o długości od ~520 nm do ~ 920 nm, tj. pasmem czerwonym, zielonym oraz spektrum podczerwieni (NIR) w rozdzielczości 3,2 Mpix.

Optymalne nawożenie

Głowice pomiarowe mają 4 sensory LED i jeden sensor optyczny odległości

Głowice pomiarowe mają 4 sensory LED i jeden sensor optyczny
odległości

Nie zabrakło prezentacji najnowszych urządzeń, które w czasie wykonywania zabiegów nawożenia są w stanie określić kondycję roślin i zapotrzebowanie na azot w danym obszarze pola. Jednym z nich jest Crop Sensor Isaria 6.01. Jest to wspólna konstrukcja firmy Claas i Fitzmeier Umwelttechnik GmbH& Co. KG.
Wykonane z aluminium urządzenie waży 66 kg i jest montowane na przedni TUZ ciągnika lub do płyty wsporczej montowanej np. na obciążnikach. Operatorowi nie zajmuje to więcej niż 2 minuty. Zasilanie następuje po podłączeniu wtyczki od gniazda Isobus. Obsługa urządzenia odbywa się poprzez terminale Isobus: firmy Müller Elektronik – z urządzeniem Comfort Terminal, Basic Top Terminal i Touch 1200, firmy Dammann – Basic Terminal, Rauch – Quantron I i Amazone Amatron 3 oraz terminal CEBIS mobile, który może również współpracować ze starszymi sterownikami, które nie są w standardzie Isobus. Każde z urządzeń pomiarowych ma 4 sensory LED i jeden sensor optyczny odległości. Działają one na odległość 3 m od śladów ścieżki przejazdowej, pomiar jest wykonywany prostopadle z odległości 1 m nad roślinami. Powierzchnia jednorazowo mierzona przez głowicę ma średnicę około 80 cm, powtórzenie pomiaru następuje od 10 do 800 razy na sekundę, w zależności od natężenia światła słonecznego. Wysyłana w kierunku roślin wiązka światła jest od nich odbita, a środkowy element optyczny mierzy dwa indeksy. Pierwszy – IMRI jest indeksem odżywienia roślin azotem, drugi – IBI indeksem biomasy i może pierwszy skorygować. Indeks biomasy nie zadziała przy pracy w miejscach wymokniętych, wymarzniętych i wysuszonych, bo tam sensor mógłby odczytywać, że rośliny są mało odżywione, a praktycznie ich tam nie ma.
Umieszczenie głowic z przodu ciągnika na kilka metrów przed rozsiewaczem lub opryskiwaczem daje możliwość łatwego regulowania parametrów pracy i dawki nawozu, która ma być zastosowana w danym miejscu pola. Korzyści dla rolnika z wykorzystania takiego systemu, to m.in.: oszczędność azotu, zrównoważony bilans azotu, stosowanie optymalnej dawki nawozu, mniejsze wyleganie plantacji, dobre wykorzystanie potencjału plonotwórczego, wyższe plony i poprawa jakości zbieranego ziarna.

Nowe terminale

Samolot bezzałogowy (UAV) Albatros to polska konstrukcja firmy NOVELTY, wykonana z nowoczesnych materiałów kompozytowych, napędzana silnikiem elektrycznym. Samolot może wykonywać loty w warunkach deszczowych i wietrznych. Rozpiętość skrzydeł wynosi 3,7 m, masa własna – 4,9 kg, udźwig – 1 kg. Czas lotu w podstawowej konfiguracji to 90 min, zasięg 100 km. Start i lądowanie odbywają się z użyciem panelu sterującego, w trakcie lotu samolotem całkowicie steruje autopilot

Samolot bezzałogowy (UAV) Albatros to polska konstrukcja firmy NOVELTY, wykonana z nowoczesnych materiałów kompozytowych, napędzana silnikiem elektrycznym. Samolot może wykonywać loty w warunkach deszczowych i wietrznych. Rozpiętość skrzydeł wynosi 3,7 m, masa własna – 4,9 kg, udźwig – 1 kg. Czas lotu w podstawowej konfiguracji to 90 min, zasięg 100 km. Start i lądowanie odbywają się z użyciem panelu sterującego, w trakcie lotu samolotem całkowicie steruje autopilot

Firma Claas wprowadziła nowe terminale obsługowe S7 i S10. S7 jest następcą terminala S3, ma dotykowy wyświetlacz o przekątnej 17,7 cm (7 cali). W standardzie jest wyposażony w system zarządzania liniami referencyjnymi. Urządzenie ma wbudowany odbiornik dwuczęstotliwościowy (L1/L2). Łatwą aktualizację sygnału EGNOS od RTK umożliwia kod zwalniający w menu terminala. Opcjonalnie może być załączany sygnał Glonass. Terminal S7 ma również funkcję Auto Turn, czyli automatycznego skrętu na uwrociu. Dzięki niemu można uzyskać dużą dokładność podczas pracy przy wjazdach w nowy ślad oraz w dowolny wybrany ślad, stanowiący np. wielokrotność szerokości roboczej maszyny czy narzędzia współpracującego z ciągnikiem. Ta funkcja przyczynia się m.in. do zwiększenia efektywności pracy na polu, można ją wykonać szybciej, dokładnie i niezawodnie. Kolejną funkcją nowego terminala jest Section View. Umożliwia ona zaprogramowanie do 10 sekcji, które będą automatycznie wyłączane celem uniknięcia podwójnego siewu czy nawożenia. Poza oczywistymi oszczędnościami na środkach do produkcji rolnej, łatwiej jest dokładnie określić obszar, na którym wykonano dany zabieg agrotechniczny.
Kolejny nowy terminal to S10, który ma ekran dotykowy z wyświetlaczem o przekątnej 26.3 cm (10,4 cala). Wykorzystuje on te same funkcje co model poprzedni, ale ma możliwość współpracy z 4 kamerami oraz obsługuje maszyny w platformie Isobus. Terminale S7 i S 10 umożliwiają pracę z równoległym przejazdem od punktu A do B po konturze, A + kąt oraz po okręgu.

Claas Arion 540 został wyposażony w system automatycznego prowadzenia i wykonywania uwroci. Sygnał korekcyjny jest dostarczany z telefonii komórkowej. Urządzenie można zamontować na każdym ciągniku, który w układzie kierowania ma orbitrol

Claas Arion 540 został wyposażony w system automatycznego prowadzenia i wykonywania uwroci. Sygnał korekcyjny jest dostarczany z telefonii komórkowej. Urządzenie można zamontować na każdym ciągniku, który w układzie kierowania ma orbitrol

loading...