Październik
21
04:54
Imieniny:
Celiny, Hilarego, Janusza
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in comments
Search in excerpt
Search in posts
Search in pages
Search in groups
Search in users
Search in forums
Filter by Categories
Aktualności
Nawożenie
Ochrona
Okopowe
Oleiste
Prawo
Relacje
Rynek
Technika
Zboża

Partner portalu

Rynek

Priorytety zagranicznych działań promocyjnych branży rolno-spożywczej

Dodane 10 września 2015 o 11:19   Źródło: MRiRW
MRiRW
Jabłka i soki – polskie hity eksportowe (Fot. MRiRW)

W ubiegłym roku wartość polskiego eksportu rolnego wyniosła blisko 22 mld euro. W 2014 r. dynamika eksportu w I kwartale wyniosła 4,5%, a w roku bieżącym 6,4%. Wartość  sprzedaży w tym czasie osiągnęła poziom 11,2 mld euro. – I tu zaczynają się schody. Z powodu rosyjskiego embarga nastąpił spadek eksportu na rynek unijny w sektorze produktów mleczarskich, owoców i warzyw. Wprawdzie odnotowaliśmy 40% wzrost eksportu w sektorze drobiu, ale nastąpił jednocześnie 10-procentowy spadek eksportu na rynek UE – powiedział minister Sawicki.

Dlatego konieczne stało się wypracowanie strategii promocji eksportu polskiej żywności na rynki poza UE oraz położenie nacisku na wzrost sprzedaży produktów wysoko przetworzonych. Wybraliśmy 13 rynków. Są to: Zjednoczone Emiraty Arabskie, Singapur, Indie, Japonia, Chiny, Kanada, Algieria, RPA, USA, Arabia Saudyjska, Egipt, Wietnam i Iran. Zaproponowane rynki wytypowano, biorąc pod uwagę największe możliwości rozwoju eksportu. To właśnie na tych kierunkach będziemy się koncentrować z promocją od przyszłego roku – poinformował minister.

Nie oznacza to jednak zamknięcia się inne kierunki sprzedaży: – Będziemy uczestniczyli w najważniejszych targach SIAL w Paryżu, naprzemiennie z targami ANUGA w Kolonii oraz Alimentaria w Barcelonie. Ponadto, biorąc pod uwagę rosnący popyt na produkty ekologiczne, zasadna wydaje się także organizacja promocji polskich produktów ekologicznych na targach BIOFACH w Norymberdze, gdyż są to najważniejsze targi o tej tematyce w Europie – dodał.

Szef resortu poinformował, że ze środków MRiRW oraz ARR będzie przekazana na ten cel kwota 5 mln zł. Będą one wsparte środkami pochodzącymi z funduszy promocji i środkami przedsiębiorców w kwocie 12 mln zł. Oznacza to, że łącznie resort rolnictwa i organizacje branżowe dysponują budżetem około 17 mln zł na promocję produktów rolno-spożywczych na rynkach priorytetowych. Ponadto dodatkowe środki mogą zostać pozyskane w ramach mechanizmów, którymi dysponuje resort gospodarki. Wskazana kwota może być jeszcze wyższa, ponieważ MRiRW zwróciło się w sierpniu br. do organizacji branżowych, które zasiadają w komisjach zarządzających Funduszami Promocji o uwzględnienie działań promocyjnych zaplanowanych na rynkach wskazanych jako priorytetowe w planach finansowych Funduszy Promocji na 2016 r.

Marek Sawicki zwrócił również uwagę na konieczność wypracowania wspólnego koszyka narodowego i zwiększenie udziału produktów wysokoprzetworzonych w całości eksportu rolno-spożywczego. – Czterokrotny wzrost eksportu, od czasu naszej akcesji, to bardzo dobry wynik, ale mniejsza od nas Holandia sprzedaje rocznie produkty rolno-spożywcze o wartości 80 mld euro. W tym kierunku zmierzamy – podkreślił.

Ostatnio dodane:

Komentarze

Październik, 2017

Pn

Wt

Śr

Cz

Pt

So

Nd

-

-

-

-

-

-

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

Brak wydarzeń w wybranym dniu

loading...