Styczeń
13
00:50
Imieniny:
Feliksa, Hilarego, Martyny
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in comments
Search in excerpt
Search in posts
Search in pages
Search in groups
Search in users
Search in forums
Filter by Categories
Aktualności
Nawożenie
Ochrona
Okopowe
Oleiste
Prawo
Relacje
Rynek
Technika
Zboża

Partner portalu

Agrotech po raz dwudziesty

Tekst i fot. Krzysztof Grzeszczyk

Za nami 20. odsłona Międzynarodowych Targów Techniki Rolniczej Agrotech. Kieleckie hale zgromadziły 600 wystawców, a w ciągu trzech dni z ofertą najnowocześniejszego sprzętu rolniczego zgromadzonego na powierzchni 6 ha zapoznało się 58,5 tys. zwiedzających.

Niebawem na ryku pojawi się nowa seria ciągników Farmtrac Heritage

Niebawem na ryku pojawi się nowa seria ciągników Farmtrac Heritage

To kolejny rekord nie tylko pod względem liczb, ale i ważnych wydarzeń, które towarzyszyły targom. Dla miłośników techniki rolniczej kielecka ekspozycja targowa stanowiła doskonałą okazję do obejrzenia w jednym miejscu najnowszych ciągników i maszyn towarzyszących. Nowości były widoczne w całym asortymencie maszyn, co świadczy, że producenci chcą zawsze czymś nowym zaskoczyć, a tym samym przekonać do zakupu takiego sprzętu.

Nowe ciągniki

Spośród ciągników swój debiut miał Deutz-Fahr z serii 5 C, składającej się z modeli 90, 100, 110 i 120 o mocach maksymalnych 4-cylindrowego silnika odpowiednio: 66, 73, 81 i 87 kW (89, 99, 110 i 118 KM). Najmniejszy model ma udźwig podnośnika 3565 kg, a największy 5410 kg. W nowej serii wykorzystano rozwiązania konstrukcyjne sprawdzone w ciągnikach serii 5.
W drugiej połowie br. firma Farmtrac Tractors Europe zamierza wprowadzić na rynek nową serię ciągników Heritage, zaprojektowaną przez polskich konstruktorów. Będzie ona o 20–30% tańsza od porównywalnych modeli innych producentów. Do napędu zastosowano silniki Lombardini Kohler z normami emisji spalin Euro IIIB. Ciągnik ma konstrukcję samonośną. W układzie napędowym na jedną i dwie osie będą dostępne skrzynie własnej produkcji 8/2 lub 12/12, model o mocy 55 kW (75 KM) będzie wyposażony w skrzynię firmy Carraro. Producent przewiduje wersję pomostową i kabinową, trwają jeszcze rozmowy dotyczące dostawcy kabiny. Ciągniki Heritage będą oferowane nie tylko na naszym rynku, ale także w wielu krajach Europy, Azji, w Afryce, niewykluczony jest również eksport do Stanów Zjednoczonych.

Pod maską ciągnika Deutz-Fahr 120 C pracuje silnik o mocy 87 kW (118 KM)

Pod maską ciągnika Deutz-Fahr 120 C pracuje silnik o mocy 87 kW (118 KM)

Kubota wprowadziła do oferty dwa nowe modele M6060 i M7060 o mocach odpowiednio 49 i 54 kW (66 i 74 KM), zastępujące ciągniki M6040 i M7040. W nowych modelach zastosowano 4-cylindrowe silniki o pojemności 3331 cm3, które spełniają normy emisji spalin Euro IIIB dzięki katalizatorowi i filtrowi cząstek stałych DPF oraz układowi recyrkulacji spalin EGR. W układzie zasilania zastosowano system common rail. Skrzynia dysponuje 6 biegami i trzystopniowym reduktorem, co w sumie daje 18 przełożeń do przodu i 18 do tyłu. Zmiana kierunku jazdy jest uzyskiwana za pomocą rewersu hydraulicznego. Prędkość maksymalna 40 km/h jest osiągalna przy zredukowanych obrotach silnika, co wpływa na mniejsze spalanie podczas prac transportowych. Podnośnik o udźwigu 2,3 t i układ hydrauliki zewnętrznej zasila pompa o wydajności 61,5 l/min. Od stycznia można korzystać przy zakupie ciągników Kubota z finansowania w trzech wariantach. Spłata może odbywać się w czterech ratach po 25% wartości traktora, kolejny to dwie raty po 50% i trzecia opcja to spłata w trzech ratach – pierwsza 50% i kolejne dwie po 25% wartości ciągnika. Kubota postanowiła zainwestować w Europie w nową fabrykę ciągników ulokowaną we Francji. Nowe produkty zjadą z linii montażowej w marcu 2015 r. We wrześniu nastąpi oficjalna prezentacja linii ciągników tam budowanych. Będą to modele o mocach 96, 110 i 125 kW (130, 150 i 170 KM).

Kubota M6060 jest następcą znanego wcześniej modelu M6040

Kubota M6060 jest następcą znanego wcześniej modelu M6040

Lamborghini Nitro 130 VRT to najmocniejszy przedstawiciel nowej serii ciągników, które w układzie napędowym wykorzystują bezstopniową przekładnię. To co z pewnością przyciąga wzrok, to nietuzinkowa stylistyka i kolory. Szczególne wrażenie sprawia biała maska przedzielona pasem czarnego matu.
New Holland zaprezentował ciągnik T8 420 w limitowanej wersji Blue Power. Poza innym kolorem są zastosowane specjalne chromowane elementy w masce silnika i rurze wydechowej. Pod maską T8 420 pracuje silnik Cursor 9 o mocy 308 kW (419 KM). Jest to ta sama jednostka napędowa, która pracuje w mniejszych ciągnikach tej serii, kombajnach zbożowych oraz sieczkarni samojezdnej. W układzie przeniesienia napędu zastosowano przekładnię bezstopniową CVT Auto Command. Rozstaw osi wynosi 3,55 m. Ciągnik można wyposażyć w pełen pakiet rolnictwa precyzyjnego. Fabryka ciągników w Basildon obchodzi 50-lecie działalności. W związku z jubileuszem na rynku pojawią się specjalne wersje limitowanych ciągników, które kolorem będą przypominały wersje Blue Power, ale nie jest to ta sama barwa. Kolor granatowy, nazwany Profondo Blue, będzie nawiązywał do włoskich aut sportowych marki Alfa Romeo. W takich barwach będą oferowane modele T7 270 i T6 160, wyposażone w przekładnie bezstopniowe Auto Command. Żeby podkreślić jubileusz firmy, na błotniku przy wejściu do kabiny pojawi się specjalne oznaczenie, a wloty powietrza w masce i osłona rury wydechowej będą w odcieniu złotym. Każdy klient, który zdecyduje się na taką wersję, otrzyma pamiątkowy certyfikat podpisany przed dyrektora fabryki w Basildon.

New Holland T8 420 w limitowanej wersji Blue Power

New Holland T8 420 w limitowanej wersji Blue Power

Swoją premierę na targach miał Tym T754. Pod jego maską pracuje silnik Deutz IIIB TCD 2,9 L4 o mocy 54 kW (74 KM). W układzie napędowym zastosowano przekładnię 24/24 z rewersem mechanicznym. Układ hydrauliki zewnętrznej z dwiema parami wyjść i podnośnik o udźwigu 2,5 t zasila pompa o wydajności 40 l/min. Na przedniej osi są zamontowane opony o rozmiarze 11.2-24, a na tylnej 16.9-30. W standardzie jest klimatyzowana kabina, otwierany dach, oświetlenie robocze, komplet obciążników przednich, elektrohydrauliczny zespół sterujący pracą ładowacza. Za dodatkową opłatą będą proponowane dodatkowe obciążniki na przód i tył, przedni TUZ oraz wąskie ogumienie.
Ursus zaprezentował model 10014H z nową czterosłupkową kabiną, napędzany 4-cylindrowym silnikiem Perkins 11004 Euro IIIA o mocy 75 kW (102 KM). W układzie przeniesienia napędu zastosowano skrzynię 12/12 z mechanicznym rewersem.
Valtra poszerzyła serię A o nowe modele nazywane przez handlowców i użytkowników małą Aśką. Noszą one oznaczenia 53, 63 i 73. Do napędu są wykorzystywane 3-cylindrowe silniki o pojemności 3,3 l o mocy odpowiednio: 37, 50 i 57 kW (50, 68 i 78 KM). Są one dostępne w wersji kompakt i sadowniczej. Do wyboru jest wersja z kabiną, ramą ochronną oraz daszkiem. W układzie napędowym zastosowano przekładnię 12/12 z rewersem.

Ładowarki teleskopowe

Lamborghini Nitro 130 VRT z zewnątrz wyróżnia czterosłupkowa kabina i biało-czarne barwy

Lamborghini Nitro 130 VRT z zewnątrz wyróżnia czterosłupkowa kabina i biało-czarne barwy

Firma Manitou na swoim stoisku promowała program Reduce Fuel Eco-Program. Polega on na redukcji zużycia paliwa. Pomiar tego zużycia wykonywała niezależna agencja UTAC Ceram Group, która wystawia na uzyskane wyniki specjalne certyfikaty. Przy badaniach zużycia paliwa na modelach MLT 735 120 PS 3A i MLT 735 120 PS 3B drugi spalił przy pracach z paletami mniej o 16%, przy pracach z łyżką mniej o 14%, a w jeździe po drodze mniej o 2,4 % niż pierwszy. Te oszczędności uzyskano dzięki nowym jednostkom napędowym Deutz, które spełniają nowe normy emisji spalin bez wykorzystania filtra cząstek stałych (DPF) i płynu Ad Blue; są wyposażone w katalizator w tłumiku i zawór EGR.
Na stoisku firmy Merlo była wystawiona prototypowa ładowarka teleskopowa TF42.7 Hybrid, wyposażona w dwa silniki: elektryczny i spalinowy (wysokoprężny). W czasie pracy w pomieszczeniach inwentarskich pracuje elektryczna jednostka napędowa, a poza budynkiem spalinowa. Baterie zasilające silnik elektryczny pozwalają na pracę ładowarki przez około 2 godziny. Z chwilą wyjechania z budynku wystarczy włączyć silnik spalinowy, który umożliwi wykonywanie dalszej pracy i jednoczesne ładowane baterii. Kolejną nowością był model MF40.9. Do jego napędu zastosowano silnik Deutz o mocy 115 kW (156 KM). W tylnej części jest zamontowany TUZ o udźwigu ponad 7 t i WOM. Napęd jest przenoszony hydrostatycznie z wykorzystaniem bezstopniowej przekładni, która pozwala rozpędzić ładowarkę do 40 km/h. Ładowarka ma obie osie skrętne. Wysięgnik ma udźwig 4 t i wysokość podnoszenia 8,8 m. Zasięg ramienia to 5,6 m.

Sprzęt uprawowy

Tym T 754 w układzie napędowym ma zastosowaną przekładnię 24/24

Tym T 754 w układzie napędowym ma zastosowaną przekładnię 24/24

Firma Agro-Masz zaprezentowała nabudowany na bronie talerzowej pneumatyczny siewnik do poplonów. Jest on wyposażony w zbiornik o pojemności 80 l i komputer do sterowania pracą urządzenia. Wałek wysiewający jest napędzany elektrycznie, a nasiona są pneumatycznie transportowane elastycznymi przewodami do elementów rozrzucających je przed wał ugniatający. Tego typu siewnik może być również wykorzystywany na innych narzędziach podorywkowych o szerokości do 6 m. W ofercie pojawił się również nowy pług 5-skibowy z korpusami rozstawionymi co 100 cm i prześwitem 76 cm. Elementy robocze są połączone z ramą śrubami. Korpusy mają skokową regulację szerokości orki w zakresie 38, 42, 46 i 50 cm. Przed ich uszkodzeniem chroni zabezpieczenie śrubowe lub resorowe. Z opcji dodatkowych do pługów będą proponowane kroje. Firma też zmodernizowała układ regulacji zgrzebła wyrównującego w agregatach podorywkowych.
Swoją premierę na targach miała marka Great Plains, która kupiła firmę Simba, poszerzając tym samym swój asortyment o sprzęt uprawowy. W ofercie są brony talerzowe, sprzęt do podorywki, głębosze, siewniki pneumatyczne i siewnik do siewu punktowego.
Firma Mandam poszerzyła asortyment produkowanych maszyn o zestawy uprawowo-siewne o szerokości roboczej 3 m. Na targach był wystawiony model APF, który do uprawy wykorzystuje bierny agregat składający się z włóki, trzech rzędów zębów sprężystych (25 szt.) i wału rurowego o średnicy 540 mm. Opcjonalnie może być także wał Packer. Na agregacie spoczywa pneumatyczny siewnik MPS. Wykorzystuje on zbiornik o pojemności 770 l, z nadstawką 990 lub 1200 l, nasiona w glebie umieszczają 24 redlice talerzowe DXD. Agregat z nabudowanym siewnikiem kosztuje 65 tys. zł netto. Mandam zaprezentował również nowe wały do sprzętu uprawowego: wał sprężynowy i wał C-Ring tandem.

Valtra A73 ma pod maską 3-cylindrowy silnik o mocy 57 kW (78 KM)

Valtra A73 ma pod maską 3-cylindrowy silnik o mocy 57 kW (78 KM)

Unia Group wystawiła pług obracalny Ibis XMS. Występuje on w wersji 4+1 z korpusem Long. Szerokość orki można regulować skokowo w zakresie 38, 42,5 i 45 cm na korpus. Regulację pierwszej skiby wykonuje się na suwaku, a przy obrocie rama jest przestawiana siłownikiem z pamięcią ustawienia. Korpusy są rozstawione co 90 cm, a prześwit pod ramą wynosi 80 cm. W pługach 5-skibowych, które są wyposażone w narzędzie doprawiające Terra o szerokości roboczej 2,5 m, są montowane mocniejsze głowice i szerokie koło transportowo-kopiujące.

Z bardzo wysokim prześwitem

Kujawska Fabryka Maszyn Rolniczych Krukowiak zaprezentowała nowy samojezdny opryskiwacz Herkules z prześwitem 1,8 m, zapewniającym bezproblemowe wykonanie zabiegów ochrony na plantacji kukurydzy, rzepaku czy słonecznika. Specyfikacją techniczną nie różni się zbytnio od modelu z prześwitem 1,5 m. Ma nieco mniejszy zbiornik, bo o pojemności 3,5 tys. l, i wyższe koła o rozmiarze 320/90 R 54. Belki polowe mogą mieć szerokość do 28 m. Do opryskiwacza zawieszanego Heros firma zaproponowała nowe rozwiązanie – szybkosprzęg umożliwiający łatwiejsze i bezpieczniejsze agregatowanie go z ciągnikiem.

Ursus 10014H z nową 4-słupkową kabiną

Ursus 10014H z nową 4-słupkową kabiną

Silnik ładowarki Manitou MLT 735 spełnia normy emisji spalin Stage IIIB

Silnik ładowarki Manitou MLT 735 spełnia normy emisji spalin Stage IIIB